Sunday, March 8, 2015

Mata : Episod 2


Sabtu
7 Mac 2015
2241

Aku on the way balik rumah
Sebetulnya aku rasa bersalah yang teramat sangat.
Tadi saja abah cakap fasal harga tol lah minyak kereta lah.
Aku tahu, mama abah tetap lah gembira aku balik.
Cuma, aku juga kena tahu.
Sudah banyak sangat aku menyusahkan mereka.

Mata aku masih merah.
Merah sepenuhnya kalau aku tak bulatkan mata. In the way kelopak mata aku biasa terbuka lah.
Begini. 
Mata kanan aku ada kesan kena ketumbit.
Impaknya, kelopak mata aku agak sedikit cacat (kalau tengok betul-betul baru nampak)
Jadi mata kanan aku agak sedikit sepet berbanding mata kiri.

Aku selalu tanya housemateCoursemate juga.

"Tak takut ke tengok mata saya?"

Diorang selalu beri jawapan yang 
menggalakkan.
Jawapan yang memujuk hati.

"Farasye kenapa tanya macam tu?", sambil ketawa-ketawa kecil.

Sebab.
Aku sendiri takut tengok urat-urat merah yang timbul pada sklera mata aku.

Nak diceritakan.
Khamis haritu, aku follow up appointment dengan oftalmologis sebuah hospital kerajaan.
In the first place, aku consider semua doc yang ada di situ sebagai pakar.
But then bila aku tengok cop doctor tu masa aku minta medical certificate (mc), 
dia cuma pegawai perubatan.

Aku tak ada lah nak pertikaikan kredibiliti dia. 
Sebab aku percaya as long as dia pandai control alat cek mata tu, 
and as long dia tahu nak cerita how was the condition of my eyesthen betul lah tu dia oftalmologis. Or maybe houseman.
I shouldn't be afraid perhaps cause apart from that doctor, they also have the doctor that I admit is the expert one, helping the other doctor.
Yeah.
They work like that.
Helping each other.
Each patient will be checked by two doctors sometimes.

Doc halang aku pakai ubat yang aku selalu guna yang mana aku beli dari farmasi tu.
Doc kata tu steroid.

"It add up the pressure of your eyes"

Ubat tu aku dah guna lama.
Sebab ubat tu bagi kesan yang sangat efektif whenever I apply it in the term of reducing the redness.

Once doc said that I cannot use it anymore,
gila lah kalau aku continue pakai.
Takut aku. 

Doc gave me sort of a new ointment that I need to apply before sleep, a typical syringe-like eye drop (gempak weh) and a bulk of antibiotic pills I need to consume within 2 months



The thing is,
aku dah balik kolej kediaman. 
Dan hari ini hari sabtu.
Although I had done all the requirements the doctor asked me, still I can't see any better improvement back at my right eye.
I captured the photo of my right eye siap.
Show to my mother, sister.
They were really worried.

Sampai mama kata, 
"Aihh, hospital silap bagi ubat ke?"
"Then balik je lah nak oi"

Lusa aku ada kelas which in the same week, aku ada banyak gila presentation which requires myself to stand in front of plenty people man!
Faham sajalah.
How come I can really ignore the people around as they will keep looking at me whilst say, 

"Okay ke tu mata dia? Kesian je aku tengok selalu je merah"

"Pesal mata dia? Mesti selalu intai anak orang" LOL

I know people would say,

Yang hang perasan sangat orang nak tengok mata hang pasai apa?
Orang tengok apa yang hang kata, 
Ingatlah wahai Farah Asyikin pada kata-kata penuh hikmat ini,

'Jangan lihat pada orang yang berkata-kata. Tapi lihatlah pada apa yang dikatakannya!'

Then you should give yourself a try, eyes red, approach the crowds.
Let see what you get.

And I come a long way from my study place to my hometown tonight, 
to meet the doctor once consulted me, tomorrow morning.
To reassure the real condition of my right eye since the government hospital close on weekends.

Aku tahu.
Ubat itu bukan apa-apa.
Ia alternatif.
Penyembuhnya tetap Dia.

Mungkin juga orang tertanya-tanya,
sanggup kot balik semata-mata cek mata sahaja dengan transport bagai.

Untuk pengetahuan umum,
Aku bukan seorang yang menganggap mentang-mentang semuanya aku boleh dapat, senang nak dapat, family aku anytime boleh pick up aku kat nogori sana, parents aku senang je nak setuju apa-apa, ini tiket aku untuk buat semua yang aku suka.

Aku masih waras untuk berfikir, 
bahawasanya aku telah menyusahkan ramai orang terutamanya keluarga aku, dan kawan sekelas aku.

Tapi kau akan faham.
Sekiranya kau tak ada, apa yang orang lain ada.
Untuk kes aku,
"Mata yang sihat"

Dan sakit ini buat aku selalu ingat.
"Mata" ini bukan milik aku selamanya.
Ia pinjaman.

...To be continued...

No comments:

Post a Comment

I do appreciate every single effort
you put to scroll my posts.
Do comment :)